راستش داشتم یه مطلب دیگه مینوشتم که دیدم میشه یه مقدمه براش نوشت، پس شد آنچه شد.
ترجمه مشخصی برای ای بی تست پیدا نکردم و ویکی پیدا هم آزمون آ/ب ترجمه کرده بود که به نظر جالب نبود برای همین تو این مقاله از a/b testing به نوشتار فارسی استفاده کردم.
ای بی تستینگ روشی برای اطمینان از تاثیر تغییراته، حالا مثبت یا منفی، وقتی تغییراتی توی سایت یا اپ انجام میشه برا این که تاثیرش رو روی اعداد بشه دید، به نیمی از کاربران حالت اول (بدون تغییر) و به نیمی دیگه حالت دوم (با تغییراتی که انجام دادیم) رو نشون میدیم و اخلاف بین اعداد و متریکس ها میشه نتیجه اون تغییر.
پس به صورت ساده با ای بی تستینگ میشه نتیجه تغییرات رو با تقسیم تغییر بین کاربران و مقایسه اون پیدا کرد. (به فارسی سخت گفتم)
اما ای بی تستینگ میتونه پیچیدهتر باشه و مثلا ۴ حالت داشته و بین کاربرا با نسبت ۱، ۳،۴ و ۲ تقسیم بشه.
ابزار های ای بی تست
ابزارهای زیادی برای انجام ای بی تستینگ وجود داره و حتی خودتون میتونین با ابزارهای تحلیلی فعلیتون تا حدی ای بی تستینگ رو انجام بدین.
اما اپتیمایزلی یکی از سایت هایی که هست که خیلی متمرکز روی ای بی تستینگ کار می کنه و ابزارهای مختلفی هم براش داره که برای استفاده ش خیلی نیاز به دونستن برنامه نویسی نیست.
از طرفی گوگل هم ابزار گوگل اپتیماز رو داره که به دلیل هماهنگی که با گوگل آنالیتیکس داره انتخاب ما برای انجام تست هاست.
حالت های ای بی تست
تو گوگل اپتیماز های حالت های مختلف اینجوری معرفی شدن:
ای بی تست
حالت پایه انجام آزمون هاست که می تونین تا ۸ متغیر هم رده رو تنظیم کنین، یعنی به جای حالت a و b، میتونین حالت های a,b,c,d,e,f,g,h رو داشته باشین.
آزمون چند متغیره
تو این حالت تو بخش های مختلف می تونین تست های مختلف انجام بدین مثلا تو منو دو حالت برای تست داشته باشید و در سایدبار سه حالت تغییر، اینجوری در مجموع ۶ حالت تست به وجود میاد که می تونین آمار و نتیجه ش رو بررسی کنید.تو گوگل اپتیمایز این نوع تست در حالت بتا قرار داره.
آزمون با ریدایرکت
این آزمون زمانی کاربرد داره که شما بخواید بخش های زیادی از صفحه رو تغییر بدین. تو این حالت دو تا صفحه آماده می کنین و کاربرا به تناسب یکی از آدرس ها رو میبیند.
این حالت رو بیشتر برای لندینگ های کمپین ها استفاده می کنن که میخوان ببینن دیزاینهای مختلف چه نتیجه ای به همراه داره.
حالت شخصی
تو این حالت شما دیتای صفحه رو بر اساس کاربر میچینید و پیچیده تر از حالت های قبله چون متغیر ها و مسیر های کاربر بیشتر میشه. مستندات گوگل اپتیماز تو این بخش خیلی کمه و خلاقیت تو استفاده رو به کاربرش سپرده.
اندک نکته
تا الان از ای بی تستینگ برای تست کردن تغییرات گفتیم، اما یکی از استفاده ای بی تستینگ کم کردن ریسک تو دیزاین و غیره است که اینجوری جای گذاشتن تخم مرغ ها تو یه سبد، کاربرا رو میشه روی دیزاین های مختلف یه کمپین آورد که اگر یکی بد عمل کرد اون یکی تا حدی پوشش بده.
اگر سوالی درباره ای بی تستینگ دارین خوشحال میشم بتونم کمک کنم.
دیدگاهتان را بنویسید