این روزا به نظر میاد که اوضاع کلی در صنعت تک در دنیا خوب نیست. هر روز خبری، نوشتهای، چیزی میاد.
اما داستان چیه؟
همه توصیهها برای آمادگی در روزهای سخته و با این ایمیل از YC شروع شد.
توی این ایمیل میاد میگه که اوضاع خوب نیست و زود، تند و سریع هزینهها رو کاهش بدین و فقط اینکه سعی کنید زنده بمونید.
قبلتر اما مارک اندرسون، یکی از موسسین a16z به واسطه کرونا توصیه کرده بود که استراتژیتون رو تغییر بدین که الان موقع ساختن، نه پول سوزوندن برای رشد.
The problem is desire. We need to want these things.
اما نقطه اوج برای خود من، یادداشت مارتی کیگن بود.
توی این یادداشت، کیگن توصیه میکنه که توی این رکورد اقتصادی انتظار نداشته باشید رشد کنید، پس روی پایه های محصولتون کار کنید که قرص و محکم بشه.
این نگاه به تمرکز روی ساختن، برخلاف نگاه بلیزاسکیلینگ هست که رید هافمن میگه که پول بسوزونید و رشد کنید.
در نهایت اندرو چن تو آخرین پست وبلاگش میگه که کلا تو این دوران استراتژی های متداول رشد کار نمیکنه.
It turns out, you won’t be able to just raise more money to keep going
every team should be thinking about:
– Embrace the new normal
– Cut your marketing spend
– Laser focus on your engaged, high LTV users
– Live to fight another day
حالا همه اینا چه معنی میده؟
با اینکه کسی ننوشته و توصیهای نکرده اما وضعیت ایرانم مثل دنیا خوب نیست. غیر از اینکه پول نیست برای سرمایهگذاری و کسی دیگه سرمایهگذاری نمیکنه که حتی اگر هم بود و سرمایهگذاری میکرد، مشتریا و کاربرا پول ندارند که هزینه کنند و از سرویسها و محصولها استفاده کنند.
پس خیلی جدی نگاه به تغییر استراتژی و فعالیتها داشته باشین که این روزاها وقت ساختنه
دیدگاهتان را بنویسید